a. Fundacje i stowarzyszenia
b. tzw. organizacje kościelne
c. komitety społeczne, które zostają powołane w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej.
Osoba uprawniona do reprezentowania organizatora zbiórki jest weryfikowana na postawie danych zawartych w akcie założycielski. Ważne, aby dane osoby uprawnionej do reprezentowania zawarte w zgłoszeniu i akcie były zgodne.
Organizator zbiórki publicznej trwającej nie dłużej niż 12 miesięcy ( komitet społeczny) składa dwa rodzaje sprawozdań:
Sprawozdanie z przeprowadzonej zbiórki: Komitet społeczny składa sprawozdanie w terminie do 30 dni od dnia zakończenia zbiórki. Nie można złożyć go przed zakończeniem zbiórki.
Sprawozdanie z rozdysponowania zebranych ofiar: Do obowiązku komitetu należy rozliczenie się z rozdysponowania wszystkich zebranych ofiar. Sprawozdanie to należy złożyć najpóźniej w rok i 30 dni od zakończenia zbiórki. ( w terminie 30 dni od zakończenia 12 – miesięcznego okresu od daty zakończenia zbiórki).
Zbiórką publiczną nie jest zbieranie, po którym pozostaje ślad przepływu pieniędzy lub ewidencjonowania darów. Z tego względu, do zbiórek publicznych nie zalicza się m.in. przelewów na konto fundacji, przekazywania pieniędzy i darów za pomocą wirtualnych platform, SMSów charytatywnych, publikowania w mediach, Internecie apeli o przekazywanie wpłat na konto.
Ponadto, za zbiórki publiczne zgodnie z ustawą nie uważa się zbiórek na cele religijne, organizowanych w szkole, zbiórek koleżeńskich w pracy, loterii pieniężnych i fantowych.
Tak, zbiórkę publiczną można zgłosić online, na stronie zbiorki.gov.pl. Tak zgłoszona zbiórka jest obsłużona szybciej, ponadto sam proces zgłaszania jest wygodniejszy dla organizatora – formularz zgłoszeniowy posiada wbudowane podpowiedzi, pomagające wypełnić dokument.
By zgłosić zbiórkę publiczną należy na stronie zbiorki.gov.pl zalogować się przez ePUAP i wypełnić formularz. Zbiórka może zostać zgłoszona przez osobę upoważnioną, w przypadku osób nieupoważnionych (np. nie będących w zarządzie organizacji) konieczne jest dołączenie pełnomocnictwa.
Dokumenty potrzebne do zgłoszenia zbiórki publicznej zależą od tego, kto jest jej organizatorem. Organizacja posiadająca dane rejestrowe (np. KRS) musi dostarczyć jedynie zgłoszenie – osoba uprawniona do reprezentowania organizatora zbiórki jest weryfikowana na bazie wpisu do KRS lub innego rejestru. W przypadku, gdy zbiórkę zgłasza pełnomocnik organizacji poza zgłoszeniem konieczne jest dostarczenie pełnomocnictwa. Gdy zbiórkę publiczną zgłasza komitet społeczny dodatkowo do zgłoszenia należy dołączyć akt założycielski. Na jego podstawie weryfikowana jest osoba uprawniona do reprezentowania organizatora zbiórki.
Wybierz metodę płatności
Darowizny wpłacić można na konto: